دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2

نویسنده
15,000 تومان

کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2 ترجمه فاطمه غلامی ثبت اثر شده و دارای کد شامد 1-1-773233-62-0-17 می باشد.هر گونه کپی برداری از تمام و یا قسمتی از محصول و انتشار غیر قانونی آن توسط افراد سودجو، بدون تذکر قبلی، پیگرد قانونی در پی خواهد داشت.

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2

کاربران گرامی،محصول مورد نظر شامل کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2 ترجمه فارسی با کیفیت بسیار بالا می باشد که با فرمت پی دی اف به زبان فارسی در حجم 617 صفحه با کیفیت عالی در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.در صورت تمایل می توانید این محصول را از سایت خریداری و دانلود نمائید.

 

 

 

 

 

روانشناسی رشد به عنوان یک زمینه‌ی پویا و جذاب، به بررسی فرآیندها و الگوهایی که در طول عمر انسان اتفاق می‌افتد و به رشد و تغییر منجر می‌شود، می‌پردازد. این شاخه از روانشناسی به بررسی عواملی مانند تغییرات فیزیکی، شناختی، اجتماعی، و روانی که در طول دوران کودکی، نوجوانی، و بزرگسالی رخ می‌دهند، می‌پردازد. از جمله موضوعاتی که در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد، شامل فرآیندهای زمان‌بندی شده‌ی تغییرات رشدی، تأثیرات محیطی، نقش پرورشگران، و ارتباطات بین فردی است.

یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی رشد، مفهوم آموزش و پرورش در سنین ابتدایی است. در این دوران، فرد با محیط اجتماعی و فرهنگی خود تعامل بیشتری دارد و از طریق تجربیات و آموزش‌هایش در حال یادگیری مهارت‌ها و ارتباطات جدید است. همچنین، توسعه مهارت‌های اجتماعی، هویت شخصیتی، و حل مسائل نیز از دیگر اهداف آموزش و پرورش در این دوران محسوب می‌شوند.

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2

سوء مصرف مواد

مصرف مواد مخدر در بین جوانان 19 تا 22 ساله به اوج خود می رسد و پس از آن در دهه بیست کاهش می یابد. جوانان در این سن که می خواهند طیف وسیعی از تجربیات را قبل از حل مسئولیت بزرگسالی امتحان کنند ، بیشتر از افراد جوان تر یا مسن تر سیگار می کشند ، تنباکو می جوند ، از ماری جوانا استفاده می کنند و از مواد محرک برای تقویت عملکرد شناختی یا جسمی استفاده می کنند ( وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده ، 2005k). مصرف مشروبات الکلی ، آزمایش با داروهای تجویز شده (مانند Oxycontin ، داروی مسکن بسیار اعتیاد آور) و مواد مخدر در مهمانی (مانند LSD و MDMA یا Ecstasy) نیز گاهی اوقات با عواقب ناگوار افزایش می یابد. این خطرات شامل آسیب مغزی ، اختلالات پایدار در عملکرد ذهنی و آسیب و مرگ ناخواسته است (Burgess، O’Donohoe،  و Gill، 2000؛ Montoya و همکاران، 2002).

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2

سیگار کشیدن. انتشار اطلاعات در مورد اثرات مضر سیگار کشیدن به کاهش شیوع آن از 40 درصد بزرگسالان آمریکای شمالی در سال 1965 به 25 درصد در ایالات متحده و 19 درصد در کانادا در 2004 منجر شده است (Shields، 2005: وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، 2005k).

با این حال ، سیگار کشیدن بسیار آهسته کاهش یافته است و بیشترین کاهش را در بین فارغ التحصیلان دانشگاه دارد ، و تغییر در افرادی که دوره دبیرستان را به پایان نرسانده اند بسیار کم است. علاوه بر این اگرچه مردان بیش از زنان سیگار می کشند ، اما شکاف جنسیتی امروز بسیار کمتر از گذشته است ، که نشان دهنده افزایش شدید سیگار در زنان جوانی است که دبیرستان را به پایان نرسانده اند. سیگار کشیدن در میان دانشجویان دانشگاه- برای دانشجویان از هر دو جنس و از نژادهای مختلف- نیز افزایش یافته است. بیش از 90 درصد مردان و 85 درصد زنان سیگار کشیدن را قبل از 21 سالگی شروع کرده اند (Nordstrom و همکاران ، 2000 ؛ وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده. 2005h).

در دوران نوجوانی، تغییرات فیزیکی، شناختی، و اجتماعی بسیار چشمگیرتر می‌شود. نوجوانان در حال کشف هویت شخصی خود و جایگاهشان در جامعه هستند. آن‌ها با چالش‌ها و مشکلات روبرو می‌شوند که می‌تواند تأثیر زیادی بر روانشان داشته باشد. به عنوان مثال، مشکلات اضطراب، افسردگی، و اختلالات تغذیه از جمله مواردی است که در این دوره ممکن است بیشتر دیده شود.

در دوران بزرگسالی، فرد به تجربیات و مسئولیت‌های جدیدی روبرو می‌شود. از مهم‌ترین چالش‌هایی که بزرگسالان با آن مواجه می‌شوند، می‌توان به تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی مانند انتخاب شغل، شریک زندگی، و تشکیل خانواده اشاره کرد. همچنین، تغییرات در سبک زندگی، ارتباطات میان فردی، و مدیریت استرس نیز از دیگر مسائل مهمی است که در این دوره باید مورد توجه قرار گیرد.

متأسفانه تعداد معدودی از درمان ها به اندازه کافی طولانی می شوند یا مهارت هایی برای جلوگیری از عود را آموزش می دهند. گاهی اوقات یک تجربه شخصی یا توصیه یک پزشک برای انرژی دادن به ترک کافی است. پدر من ، سیگاری بسیار شدید در بیست و سی سالگی ، به دنبال درمان برونشیت مزمن (التهاب لوله های برونش ، که در میان افراد سیگاری، معمول است) بود. دکترش به او گفت اگر سیگار را ترک نکند ، آن قدر زنده نمی ماند تا بزرگ شدن بچه هایش برا ببیند. آن روز او آخرین سیگارش را کشید. او در سن 80 سالگی درگذشت ، تقریباً 30 سال بیشتر از متوسط ​​امید به زندگی برای سال تولدش زندگی کرد.

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد دوم

الکل. بررسی های ملی نشان می دهد که حدود 13 درصد مردان و 3 درصد زنان در ایالات متحده و کانادا مشروبات الکلی مصرف می کنند (مرکز کانادایی سوء مصرف مواد ، 2004 ؛ وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده ، 2005k). حدود یک سوم این گروه الکلی هستند – افرادی که نمی توانند مصرف الکل خود را محدود کنند. در مردان ، اعتیاد به الکل معمولاً از سنین نوجوانی و اوایل دهه بیست شروع می شود و در دهه بعد بدتر می شود. در زنان ، شروع آن به طور معمول دیرتر ، در دهه های بیست و سی سالگی است و روند آن متغیر است. بسیاری از افراد الکلی به مواد مخدر دیگر نیز اعتیاد دارند. حدود 80 درصد از افراد سیگاری های بسیار شدید هستند (جان ال ، 2003).

مطالعات بر روی دوقلوها از سهم ژنتیکی در اعتیاد به الکل پشتیبانی می کنند (Tsuang و همکاران. 2001). اما اینکه آیا شخصی از طریق نوشیدن با مشکلات زندگی مقابله کند ، تحت تأثیر خصوصیات و شرایط شخصی است: نیمی از افراد الکلی در بیمارستان سابقه خانوادگی مشروبات الکلی ندارند (هاوکینز ، کاتالانو و میلر ، 1992). اعتیاد به الکل از SES و خطوط قومی عبور می کند اما در بعضی از گروه ها بیشتر از گروه های دیگر است. در فرهنگ هایی که الکل بخشی سنتی از فعالیت های مذهبی یا تشریفاتی است ، کمتر احتمال دارد افراد در مصرف آن سوء استفاده کنند.

در مواردی که دسترسی به الکل با دقت کنترل شده و به عنوان نشانه بزرگسالی مشاهده می شود ، احتمال وابستگی بیشتر است – عواملی که ممکن است باشد. در بخشي ، توضيح دهيد كه چرا دانشجويان دانشگاه نسبت به افراد جواني كه در دانشگاه ثبت نام نکرده اند ، بسیار بیشتر می نوشند. فقر و ناامیدی همچنین نوشیدن بیش از حد را ترویج می دهد (Donatclle. 2004 ؛ وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده. 2005k).

خسارت های جامعه بسیار زیاد است. حدود 40 درصد از تصادفات مرگبار وسیله نقلیه موتوری در ایالات متحده و کانادا شامل رانندگانی است که مشروبات الکلی مصرف کرده اند (Mayhew، Brown،  و Simpson، 2005؛ Subramanian، 2005) تقریباً نیمی از زندانیان محكوم الكلی هستند و تقریباً نیمی از فعالیت های پلیس در شهرهای بزرگ ، جرایم مرتبط با الكل را شامل می شود (مك كیم ، 2002). الکل اغلب در اجبار جنسی ، از جمله تجاوز ، و خشونت خانگی نقش دارد.

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2
دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2

در فرهنگ هایی که الکل بخشی سنتی از فعالیت های مذهبی یا تشریفاتی است ، افراد کمتر از آن سوء استفاده می کنند. این پدربزرگ یهودی آداب و رسوم Passover Seder را که شامل برکت و نوشیدن شراب است ، به نوه خود می آموزد.

موفق ترین درمان ها شامل مشاوره شخصی و خانوادگی ، پشتیبانی گروهی و انزجار درمانی (استفاده از داروهایی است که از نظر جسمی واکنش ناخوشایند به الکل مانند تهوع و استفراغ ایجاد می کند) است. مشروبات الکلی ناشناس ، یک رویکرد پشتیبانی جامعه ، به بسیاری از افراد کمک می کند تا با تشویق دیگران با مشکلات مشابه ، کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشند. با این وجود ، ترک اعتیادی که زندگی یک فرد را تحت سلطه خود قرار داده است دشوار است ؛ حدود 50 درصد افراد الکلی در طی چند ماه دوباره به حالت اول برمی گردند (Volpicelli ، 2001).

تمایلات جنسی

نگرش ها و رفتارهای غیرجنسی. عصر یک جمعه ، شریز هم اتاقی خود هدر را به یک میخانه مجردهای جوان همراهی کرد. اندکی پس از ورود آنها ، دو جوان به آنها پیوستند. شریز وفادار به دوست پسر خود ، ارنی ، که در دانشگاه او را ملاقات کرده و در شهری دیگر کار می کرد ، بود و برای یک ساعت از او دور می ماند. در مقابل ، هدر، پرحرف بود و شماره تلفن خود را به یکی از مردان ، ریچ ، داد. آخر هفته بعد ، هدر با ریچ بیرون رفت. در قرار دوم ، آنها رابطه برقرار كردند ، اما رابطه عاشقانه كوتاه مدت بود. در عرض چند هفته ، هر یک به دنبال شریک جدید خود می گشتند. شريز كه از زندگي متنوع جنسي هدر آگاه بود ، تعجب كرد كه آيا زندگي شخصي وي طبيعي است؟ تنها پس از شش ماه دوستی به طور انحصاری او و ارنی با هم خوابیده بودند.

کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2

از فصل 11 یادآوری کنید که زندگی جنسی اکثر نوجوانان با تصاویر هیجان انگیز رسانه ای سازگار نیست و همین امر در مورد بزرگسالان در کشورهای غربی نیز صدق می کند. اگرچه شیوه های جنسی آنها متنوع است ، اما فعالیت جنسی آنها بسیار کمتر از آن است که تصور کردیم. زوج های متعهد احساسی مانند شریز و ارنی نسبت به زوج هایی مانند هدر و ریچ معمول تر (و رضایت بخش تر) است.

در کل، روانشناسی رشد به ما کمک می‌کند تا بهترین راهکارها برای پشتیبانی از رشد و توسعه‌ی فردی در طول عمر ارائه دهیم. این شاخه از روانشناسی با مطالعه‌ی روندها، الگوها، و عواملی که در تغییرات رشدی انسان نقش دارند، ما را در درک عمیق‌تری از خود و دیگران کمک می‌کند و به ما ابزارهای لازم برای بهبود کیفیت زندگی و رسیدن به آرامش روانی را ارائه می‌دهد.

شرکای جنسی ، چه برای قرار ملاقات ، چه برای زندگی یا ازدواج ، معمولاً خودسرانه یکدیگر را انتخاب نمی کنند. آنها تمایل دارند از نظر سن (5 سال) ، تحصیلات ، قومیت و (به میزان کمتری) مذهب یکسان باشند. علاوه بر این ، افرادی که روابط پایدار برقرار می کنند معمولاً به روشهای متعارف – از طریق اعضای خانواده یا دوستان ، یا در محل کار ، مدرسه یا رویدادهای اجتماعی که افراد مشابه خود در آن جمع می شوند ، ملاقات می کنند. تأثیر قدرتمند شبکه های اجتماعی بر انتخاب جنسی سازگار است. تداوم یک رابطه صمیمی هنگامی آسانتر است که بزرگسالان علایق و ارزشها را به اشتراک بگذارند و افرادی که می دانند بیشتر شبیه یکدیگر هستند را تأیید می کنند.

در طول دهه گذشته ، خدمات همسریابی اینترنتی به روشی فزاینده برای شروع روابط تبدیل شده است. بر اساس یک گزارش ، بیش از 16 میلیون بزرگسال آمریکایی طی یک ماه از این وب سایت های همسریابی بازدید کرده اند (Hollender، 2004). با ایجاد یک پروفایل شخصی و توصیف نوع شخصی که می خواهند ملاقات کنند ، کاربران امیدوارند که به سرعت یک شریک سازگار پیدا کنند. اگرچه میزان موفقیت نسبت به استراتژیهای معمول کمتر است ، بزرگسالانی که یک ارتباط آنلاین برقرار می کنند و سپس رو در رو ملاقات می کنند ، اغلب با یکدیگر دیدار می کنند و 18 درصد این ارتباطات آنلاین بیش از یک سال طول می کشد تا به ارتباطات حضوری تبدیل شود. (Gavin ، اسکات ، و دافیلد ، 2005).

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک

مطابق با عقاید رایج ، امروزه آمریکایی ها شرکای جنسی بیشتری نسبت به نسل قبل در طول زندگی دارند. به عنوان مثال ، یک سوم بزرگسالان بالای 50 سال پنج یا بیشتر از 5 تا شریک زندگی داشته اند ، در حالی که نیمی از افراد 50-30 ساله این تعداد را در زمان بسیار کمتری جمع کرده اند. اما وقتی از بزرگسالان در هر سنی سوال می شود که در سال گذشته چند شریک زندگی داشته اند ، پاسخ معمول (برای حدود 70 درصد) یکی است.

چه چیزی این روند رو به روابط بیشتر در زمینه تعهد جنسی را توضیح می دهد؟ در گذشته ، قرار ملاقات با چندین شریک زندگی به دنبال ازدواج صورت می گرفت. امروزه ، قرار ملاقات بیشتر جای خود را به ازدواج سفید می دهد که این امر منجر به ازدواج یا جدایی می شود. علاوه بر این ، افراد دیرتر ازدواج می کنند و میزان طلاق همچنان بالا است. این عوامل در کنار هم فرصت های بیشتری را برای شرکای جدید جنسی ایجاد می کند. با این حال ، نظرسنجی ها از دانشجویان نشان می دهد که تقریباً همه می خواهند در نهایت با یک شریک جنسی متقابل تشکیل خانواده دهند. و فقط 3 درصد آمریکایی ها ، که اکثر آنها مرد هستند ، پنج یا بیشتر از 5 نفر شریک زندگی را در یک سال گزارش می دهند. (برای بحث در مورد تفاوت جنسیت در نگرش به جنسیت ، به کادر زیست شناسی و محیط زیست در صفحه زیر مراجعه کنید.)

فقط اقلیت بزرگسالان – زنان بیشتر از مردان – از بروز مشکلات جنسی مداوم خبر می دهند. برای زنان ، دو مشکل شایع عدم علاقه به رابطه جنسی (33 درصد) و عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم (24 درصد) و برای مردان ، اوج گرفتن خیلی زود (29 درصد) و اضطراب از عملکرد (16 درصد) است. مشکلات جنسی با SES پایین و استرس روانشناختی مرتبط است و بیشتر در بین افرادی که ازدواج نکرده اند ، بیش از پنج شریک زندگی داشته اند و در دوران کودکی مورد آزار جنسی یا (برای خانم ها) اجبار جنسی در بزرگسالی قرار گرفته اند دیده می شود (لاومن ، پایک ، و روزن ، 1999). همانطور که این یافته ها نشان می دهد ، سابقه روابط شخصی نامناسب و تجارب جنسی ، خطر اختلال عملکرد جنسی را افزایش می دهد.

بدون شک، روانشناسی رشد یکی از جنبه‌های جذاب و مهم در زمینه روانشناسی است که به بررسی و توجیه تغییرات و تکامل فردی از زمان تولد تا مرگ می‌پردازد. این رشته تلاش می‌کند تا به بررسی عواملی که در فرآیند رشد و تکامل فردی نقش دارند، بپردازد و الگوها، فرآیندها و مسیرهای مختلف رشد را بشناسد. در این راستا، روانشناسان رشد توجه زیادی به رفتارها، فرآیندهای شناختی، و ارتباطات انسانی دارند.

یکی از مباحث مهم در روانشناسی رشد، توسعه و تغییر در طول عمر است. روانشناسان معتقدند که افراد در طول زندگی‌شان به ارتقاء و تغییرات متفاوتی می‌پردازند و هر مرحله از زندگی ممکن است با چالش‌ها و فرصت‌های خاص خودش همراه باشد. از این رو، مطالعه رشد در افراد شامل مسائلی از جمله توسعه هویت، تغییرات اجتماعی، و تغییرات در روابط انسانی می‌شود.

عوامل مختلفی در رشد و تعالی فردی نقش دارند، از جمله عوامل ژنتیکی، محیطی، اجتماعی، و فرهنگی. مثلاً، روابط خانوادگی، تجربیات آموزشی، و تعاملات اجتماعی می‌توانند تأثیر چشمگیری بر رشد و توسعه فردی داشته باشند. از این رو، بررسی این عوامل و تأثیرات آنها بر رشد انسانی یکی از اصولی‌ترین موضوعات در روانشناسی رشد است.

تفاوتهای جنسی در نگرش نسبت به جنسیت

تفاوت بین زن و مرد در نگرش و رفتار جنسی به طور گسترده فرض شده است ، و نظریه های معاصر توضیحات متنوعی برای آنها ارائه می دهد. به عنوان مثال ، نانسی چودورو ، نظریه پرداز روانکاوی فمینیست و کارول گلیگان ، نظریه پرداز فمینیست رشد اخلاقی (به فصل 12 ، صفحه 408 نگاه کنید) ، معتقدند که شدت عاطفی رابطه کودک-پرستار در روابط صمیمی آینده دختران نیز منتقل می شود اما پسران به دلیل ایجاد هویت جنسیتی “مردانه” که استقلال و اعتماد به نفس را تحت فشار قرار می دهند ، مختل می شوند (چودورو ، 1978 ؛ گلیگان ، 1982).

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک
دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک

مطابق دیدگاه تکاملی جایگزین ، تمایل به بچه دار شدن و اطمینان از بقای آنها قدرت جنسی را شکل می دهد. از آنجا که اسپرم بسیار زیادتر از تخمک است ، زنان باید نسبت به مردان بیشتر مراقب باشند که با تعهد و منابع مورد نیاز برای محافظت از رشد کودکان ، شریک زندگی خود را انتخاب کنند (Bjorklund  و Shackelford، 1999). سرانجام ، نظریه یادگیری اجتماعی تفاوت های جنسیتی را به مدل سازی و تقویت انتظارات مربوط به نقش جنسی نسبت می دهد (به فصل 8 ، صفحات 277 نگاه کنید). در حالی که زنان به دلیل داشتن شرکای متعدد و انجام رابطه جنسی غیر رسمی مورد تأیید قرار نمی گیرند ، مردان گاهی اوقات با تحسین و موقعیت اجتماعی مورد تشویق قرار می گیرند.

هر دو مطالعه در مقیاس کوچک و نظرسنجی های گسترده تأیید می کند که زنان بیشتر از مردان با رابطه جنسی عادی مخالف هستند و فقط نیمی از مردان درگیر آن هستند (Cubbins Tanfer، 2000؛ Hyde  و Oliver، 2000). با این حال ، به استثنای تعداد کمی از مردان که تعداد زیادی شریک جنسی دارند، مردان و زنان معاصر از نظر تعداد متوسط ​​شرکای جنسی مادام العمر تفاوت کمی دارند (لانگر ، 2004). چرا اینطور است؟ از منظر تکاملی ، پیشگیری از بارداری موثرتر اجازه فعالیت جنسی را با خطر اندک تولید مثل داده است ، به زنان اجازه می دهد به اندازه مردان شریک زندگی داشته باشند بدون اینکه رفاه فرزندان خود را به خطر بیندازند.

نگرشها و رفتارهای همجنس گرایانه. اکثریت مردم آمریکای شمالی از آزادی های مدنی و فرصت های شغلی برابر برای افراد همجنسگرا ، لزبین و دوجنسگرایان حمایت می کنند (بروکس ، 2000). و در دهه گذشته ، نگرش نسبت به روابط جنسی بین دو بزرگسال از یک جنس پذیرفته شده است: 55 تا 65 درصد از جوانان 18 تا 65 ساله ایالات متحده موافق هستند که “خوب است” (لانگر ، 2004). فعالیت سیاسی همجنسگرایان و گشودگی بیشتر در مورد گرایش جنسی آنها به کندی در پذیرش کمک کرده است. مواجهه و تماس بین فردی نگرشهای منفی را کاهش می دهد. اما شاید به این دلیل که آنها بخصوص به انطباق نقش جنسیتی توجه دارند ، مردان دگرجنسگرا و همجنسگرا (و به ویژه مردان همجنسگرا) را سخت تر از زنان دگرجنسگرا قضاوت می کنند (Kite  و Whitley، 1998؛ Lim، 2002).

دانلود کتاب روانشناسی لورا برک

همجنس گرایان تمایل به زندگی در شهرهای بزرگ ، جایی که بسیاری دیگر گرایش جنسی خود را دارند ، یا در شهرهای کالج ، که نگرش ها بیشتر پذیرفته شده اند ، دارند. زندگی در جوامع کوچکی که تعصب، شدید است و هیچ شبکه اجتماعی که از طریق آن بتوان شرکای همجنسگرای سازگار را یافت وجود ندارد، منزوی کننده و پیش بینی کننده مشکلات بهداشت روان است (میر ، 2003).

افرادی که خود را به عنوان همجنسگرا یا لزبین معرفی می کنند نیز تمایل به تحصیلات کافی دارند (بلک ، گیتس و سندرز ، 2000). در نظرسنجی ملی بهداشت و زندگی اجتماعی ، دو برابر مردان تحصیل کرده در دبیرستان و 8 برابر زنان تحصیل کرده دبیرستان اظهار داشتند که آنها همجنس باز هستند. اگرچه دلایل این یافته ها روشن نیست ، اما آنها احتمالاً نشان دهنده لیبرالیسم اجتماعی و جنسی بیشتر در میان افراد با تحصیلات بالاتر و در نتیجه تمایل بیشتر به افشای همجنسگرایی هستند.

بیماری های منتقله از راه جنسی. تعداد زیادی از مردم آمریکای شمالی – یک نفر از هر 4 نفر در ایالات متحده و یک نفر از هر 12 نفر در کانادا – احتمالاً در برخی از زندگی خود به یک بیماری مقاربتی (STD) مبتلا می شوند (بهداشت کانادا ، 2005c ؛ وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده ، 2005h). اگرچه میزان ابتلا در نوجوانی بالاترین است ، STD در اوایل بزرگسالی همچنان شیوع دارد. در طی نوجوانی و بیست سالگی ، افراد بیشتر شرکای جنسی خود را جمع می کنند و آنها اغلب اقدامات احتیاطی مناسبی را برای جلوگیری از شیوع بیماری های مقاربتی انجام نمی دهند (به صفحه 375 مراجعه کنید). میزان کلی ابتلا به بیماریهای مقاربتی در زنان بیشتر از مردان است زیرا مبتلا شدن زن به هر بیماری مقاربتی از جمله ایدز توسط مرد حداقل دو برابر آسانتر از آلوده شدن مرد توسط زن است.

همچنین، مفاهیمی مانند هویت، خودشناسی، و خودکارآمدی نیز در روانشناسی رشد مورد بررسی قرار می‌گیرند. این مفاهیم نشان دهنده گسترش و توسعه فردی در طول زندگی می‌باشند و نقش مهمی در ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت از زندگی افراد ایفا می‌کنند.

به طور کلی، روانشناسی رشد می‌تواند به فهم عمیق‌تری از روندها و الگوهایی که در زمان، فضا، و محیط مختلف در توسعه انسان‌ها دیده می‌شود، کمک کند. این مطالعات نه تنها به فهم بهتر زندگی فردی کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به طراحی برنامه‌ها و راهکارهایی برای پشتیبانی از رشد و توسعه سالم فردی در انواع مختلف شرایط و محیط‌ها کمک کنند.

اگرچه ایدز ، کشنده ترین بیماری مقاربتی ، همچنان در بین مردان همجنسگرا و سوء مصرف کنندگان مواد مخدر داخل وریدی متمرکز است ، بسیاری از همجنس گرایان با تغییر در شیوه های جنسی خود – محدود کردن تعداد شرکایی که با آنها رابطه جنسی برقرار می کنند ، انتخاب دقیق تر شریک زندگی و استفاده صحیح و مداوم از کاندوم لاتکس – به انتشار آن واکنش نشان داده اند. دگرجنسگرایان در معرض خطر زیاد به دلیل سابقه بسیاری از شرکا ، همین کار را انجام داده اند. در نتیجه ، تعداد آلودگی ها در میان مردان همجنسگرا و دگرجنسگرای امروز کمتر از اوایل دهه 1980 است. با این وجود ، ایدز همچنان پنجمین علت اصلی مرگ در میان بزرگسالان آمریکایی است (به شکل 13.4 در صفحه 437 مراجعه کنید). میزان شیوع بزرگسالان HIV مثبت در ایالات متحده بیش از سایر کشورهای صنعتی- 2/1 2 برابر نرخ کانادا- است (Heuveline ، 2002). ایدز به سرعت از طریق تماس دگرجنسگرایانه در گروه های اقلیت فقر زده با میزان بالای سوء مصرف مواد مخدر وریدی همراه با سلامتی ضعیف ، آموزش ناکافی ، استرس بالای زندگی و ناامیدی در حال گسترش است. افرادی که تحت تأثیر این مشکلات قرار دارند حداقل اقدامات پیشگیرانه را انجام می دهند (Capaldi و همکاران ، 2002).

با وجود آموزش جنسی از کودکی تا بزرگسالی و دسترسی به خدمات بهداشتی ، کاندوم و سوزن و سرنگ تمیز برای افراد در معرض خطر ، می توان ایدز را مهار و کاهش داد. با توجه به افزایش چشمگیر ایدز در زنان ، که در حال حاضر یک چهارم موارد را در آمریکای شمالی ، اروپای غربی و آسیای شرقی ، یک سوم در آمریکای لاتین و کمی بیش از نیمی در آفریقا تشکیل می دهد ، یک نیاز ویژه برای اقدامات پیشگیری كنترل شده توسط زنان است (Quinn  و  Overbaugh، 2005). کاندوم زنانه که به تازگی تولید شده نوید دهنده است، اما اثربخشی و مقبولیت آن هنوز مشخص نشده است.

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد دوم
دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد دوم

در این مرکز بحران تجاوز ، یک مشاور حرفه ای از طریق حمایت اجتماعی ، اعتبار سنجی تجربه و برنامه ریزی ایمنی به قربانی در بهبودی از تروما کمک می کند. اگرچه برخی از مردان نیز قربانی اجبار جنسی هستند ، خدمات درمانی کمی برای آنها در دسترس است و اکثر مردان از درخواست کمک خجالت می کشند.

اجبار جنسی. بعد از یک روز طولانی کلاس ، شریز کانال تلویزیون را عوض کرد و بحث راجع به رابطه جنسی بدون رضایت را شروع کرد. کارن ، زنی 25 ساله ، همسرش مایک را این گونه توصیف کرد که وی را تحت فشار قرار می دهد ، به او سیلی می زند ، توهین کلامی می کند و وی را مجبور به رابطه جنسی می کند. کارن با گریه توضیح داد: “این یک چیز کنترلی بود.” “او شکایت کرد که من همیشه آنچه را که او می خواهد انجام نمی دهم. من گیج شدم و خودم را سرزنش کردم. من آنجا را ترک نکردم زیرا مطمئن بودم او به دنبال من خواهد آمد و خشونت بیشتری خواهد داشت.”

یک روز ، در حالی که کارن از راه دور با مادرش از طریق تلفن صحبت می کرد ، مایک گوشی را گرفت و فریاد زد: “او آن زنی نیست که من با او ازدواج کردم! اگر خود را بهبود نبخشد او را می کشم!” والدین کارن با نگرانی روز بعد برای نجات او با هواپیما پیش او رفتند ، سپس به او کمک کردند تا مراحل طلاق را انجام دهد و تحت معالجه قرار بگیرد.

در مقابل ، دانشجویان بزرگ تر به سمت تفکر نسبی گرایی پیش رفتند – و همه دانش را در قالب یک کار فکری می بینند. آنها که از تنوع آرا در مورد بسیاری از موضوعات آگاه بودند ، امکان حقیقت مطلق را به نفع حقایق متعدد ، هر یک متناسب با زمینه خود ، رها کردند. در نتیجه ، تفکر آنها انعطاف پذیرتر و تحمل پذیرتر شد. همانطور که یکی از ارشدان کالج بیان کرد ، “فقط با دیدن اینکه [فیلسوفان مشهور] از یک پاسخ همه جانبه کوتاهی کردند ، [متوجه می شوید] که ایده ها واقعاً فردی هستند. و شما به این که چقدر فکر آنها بدون در نظر گرفتن مطلق بودنشان عالی است احترام می گذارید  »(پری ، 1970/1998 ، ص 90).

دانلود رایگان کتاب روانشناسی لورا برک

تفکر نسبی گرایی منجر به درک این موضوع می شود که عقاید شخص یک فرد اغلب ذهنی است ، زیرا چندین چارچوب ممکن است ملاک سازگاری منطقی درونی را برآورده کنند (مور ، 2002 ؛ سینوت ، 1998 ، 2003). بنابراین ، متفکر نسبی گرایی کاملاً آگاه است که هر شخص ، با رسیدن به موقعیتی ، “حقیقت” خود را ایجاد می کند – یعنی یکی از موقعیت های ممکن را انتخاب می کند ، که هر یک قابل دفاع است.

متخصصان می توانند از آنچه می دانند برای دستیابی به بسیاری از راه حل ها به طور خودکار – با یادآوری سریع و آسان – استفاده کنند. و هنگامی که مشکلی چالش برانگیز است ، آنها تمایل دارند که از قبل برنامه ریزی کنند ، عناصر را به طور سیستماتیک تجزیه و تحلیل و دسته بندی کنند و از بین بسیاری از امکانات بهترین ها را انتخاب کنند ، در حالی که تازه کارها با آزمایش و خطا بیشتر پیش می روند.

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد دوم
دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد دوم

این عضو از ملت آلاسکا تسیمشیان یک قطب توتم را برای یک مراسم گلدان تهیه می کند – جشنی که شامل اشتراک غذا و منابع است. تخصص مجسمه ساز در کاردستی او را قادر می سازد تا به سرعت و به طور موثر از مسئله به راه حل برسد.

برای ادامه دادن در مورد روانشناسی رشد، باید به اهمیت فرآیند های شناختی در این زمینه اشاره کنیم. فرآیندهای شناختی شامل توجه، حافظه، حل مسئله، و یادگیری است که در طول زندگی فرآیندهای پیچیده‌تری تجربه می‌شوند. این فرآیندها نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه فردی ایفا می‌کنند، زیرا توانایی های شناختی فرد تأثیر مستقیمی بر توانایی های اجتماعی، رفتاری و روانی او دارد.

یک مسئله دیگری که در روانشناسی رشد مطرح می‌شود، نقش خانواده و محیط خانه در فرآیند رشد است. خانواده به عنوان اولین محیط ارتباطی فرد، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری هویت و ارزش‌های افراد دارد. این ارتباطات و تجربیات در دوران کودکی و نوجوانی می‌توانند تأثیرات عمیقی بر رشد و توسعه فردی داشته باشند و الگوهای رفتاری و اندیشه‌های فرد را تعیین کنند.

علاوه بر این، مطالعات روانشناسی رشد به بررسی مسائل مربوط به فرآیندهای تحولی و انتقالی می‌پردازند. تحولات مهمی مانند ورود به دوران بلوغ، انتقال از مراحل مختلف زندگی مانند ازدواج، پدر و مادر شدن و ورود به مرحله سالخوردگی موضوعاتی است که در این رشته مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

بلکه تأثیر کالج به طور مشترک تحت تأثیر مشارکت شخص در فعالیت های دانشگاهی و غیر دانشگاهی و تمول و تنوع محیط دانشگاه است. هرچه دانشجویان در محیط های دانشگاهی و فوق برنامه با همسالان تعامل بیشتری داشته باشند ، از مزایای بیشتری نیز برخوردار می شوند. زندگی در خوابگاه یکی از ثابت کننده ترین پیش بینی های تغییرات شناختی است زیرا دخالت در سیستم های آموزشی و اجتماعی موسسه را به حداکثر می رساند (Terenzini ، Pascarella و Blimling ، 1999). این یافته ها اهمیت برنامه هایی را نشان می دهد که دانشجویان رفت و آمد را در زندگی خارج از دانشگاه ادغام می کند. کیفیت تجربیات دانشگاهی نیز بر نتایج دانشگاه تأثیر می گذارد.

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک
دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک

زندگی خوابگاهی اثرات مفید تحصیل در دانشگاه را افزایش می دهد. از آنجا که زندگی در محوطه دانشگاه احتمال تجربه تمول و تنوع موسسه در دانشجویان را افزایش می دهد ، این یکی از ثابت ترین پیش بینی های تغییر شناختی است.

حذف کردن

اتمام تحصیلات دانشگاهی تأثیرات ماندگاری بر فرصت های پسا کالج و جهان بینی افراد دارد. با این وجود 45 درصد دانشجویان آمریکای شمالی در موسسات دو ساله و 30 درصد دانشجویان موسسات چهار ساله تحصیلات را رها می کنند ، بیشتر آنها در سال اول و بسیاری در 6 هفته اول این کار را انجام می دهند (ACT ، 2005). میزان ترک تحصیل در دانشکده هایی که شرایط پذیرش انتخابی کمتری دارند بیشتر است. در برخی ، ترک تحصیل در سال اول به 50 درصد می رسد. و دانشجویان اقلیت قومی از خانواده هایی با SES پایین در معرض خطر بیشتری برای ترک تحصیل هستند (Mont-gomery و Cote، 2003).

روانشناسان رشد همچنین به بررسی اختلالات روانی و مشکلات رفتاری در طول دوران رشد می‌پردازند. اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات رفتاری، و اختلالات تکاملی موضوعاتی هستند که برای روانشناسان رشد اهمیت دارند و نیاز به مداخله و پشتیبانی دارند تا اثرات منفی آنها بر رشد و توسعه فردی کاهش یابد.

در نهایت، بررسی عوامل محیطی مانند مدرسه، دوستان، و جوامع محلی نیز در روانشناسی رشد اهمیت دارد. این عوامل محیطی نیز می‌توانند تأثیرات گسترده‌ای بر روند رشد و توسعه فردی داشته باشند و برای روانشناسان رشد موضوعات مورد توجه قرار می‌گیرند.

تفهیم این که چگونه عوامل محیطی و اجتماعی می‌توانند تأثیر گذار باشند، بسیار مهم است. برای مثال، محیط مدرسه و همسالان می‌توانند بر توانایی‌های اجتماعی، انگیزش تحصیلی، و توسعه مهارت‌های ارتباطی فرد تأثیر بسزایی داشته باشند. همچنین، جوامع محلی و فرهنگی می‌توانند با ارائه فرصت‌ها و محیط‌های متنوع، رشد و توسعه افراد را تسهیل کنند یا مخرب باشند.

دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک 2

یکی دیگر از مسائل مهم در روانشناسی رشد، نقش انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در زندگی فردی است. توانایی انتخاب و تصمیم‌گیری به طور مداوم در زندگی فردی اهمیت دارد و توانایی انتخاب‌های سالم و موفق می‌تواند به رشد و توسعه فردی کمک کند.

بنابراین، به طور کلی، روانشناسی رشد به بررسی عمقی از مسیرهای توسعه فردی از طریق فرآیندهای فیزیکی، شناختی، اجتماعی و روانی می‌پردازد. این مسیرها شامل تحولات زمانی، تغییرات شخصیتی، و تجربیات فردی است که در طول زندگی رخ می‌دهند. از این رو، روانشناسی رشد می‌تواند به ما کمک کند تا بهترین راه‌های پشتیبانی و مداخله برای تسهیل رشد سالم و موفق انسان‌ها را در همه مراحل زندگی شناسایی کنیم.

 

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

3 دیدگاه برای دانلود کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2

  1. گیسو

    این فایل جلد دوم کتاب هستش؟؟؟اخه یجایی نوشته جلد یک

    • adminمدیر سایت ( خریدار محصول )

      سلام بله جلد دوم هستش.

  2. آرینا

    مال چه سالی عست؟

    • adminمدیر سایت ( خریدار محصول )

      سلام کتاب مربوط به سال 1401 و آخرین ویرایش کتاب می باشد.

  3. علی

    فایل قابلیت سرچ داره؟

    • adminمدیر سایت ( خریدار محصول )

      سلام بله داره.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *