خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک

نویسنده
دسته بندی
10,000 تومان

دانلود کامل ترین خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک (هر دو جلد)

کاربران گرامی،محصول مورد نظر شامل خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 1 و 2 با کیفیت بسیار بالا می باشد که با فرمت پی دی اف به زبان فارسی در حجم 119 صفحه با کیفیت عالی در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.در صورت تمایل می توانید این محصول را از سایت خریداری و دانلود نمائید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روانشناسی رشد یک رشته متمایز و مهم در علوم روانشناسی است که به مطالعه فرآیندهای روانی و رشد و تکامل فردی انسان اختصاص دارد. این حوزه به بررسی تغییراتی که افراد از طول دوره زمانی زندگی خود تجربه می‌کنند می‌پردازد و تلاش می‌کند تا الگوها و فرآیندهایی که در این تغییرات نقش دارند را درک کند. این رشته از روانشناسی به ما کمک می‌کند تا بیشتر درباره رشد روانی انسان و تأثیرات زمان بر آن بدانیم. یکی از مفاهیم اساسی در روانشناسی رشد، مفهوم کارکردهای روانی است.

کارکردهای روانی شامل عملکردهای شناختی، اجتماعی، و رفتاری هستند که با پیشرفت سنی تغییر می‌کنند و برای هر فرد، هر گروه سنی، و هر مرحله از زندگی می‌توانند متفاوت باشند. مثلاً، یک کودک دوساله کارکردهای شناختی متفاوتی نسبت به یک نوجوان دارد و این کارکردها در طول زمان با رشد و تجربه تغییر می‌کنند.

آیا بچه های تپل در سنین بالاتر در معرض خطر اضافه وزن و چاقی قرار دارند؟

عدم رشد غیرارگانیک ، که در نوزادانی اتفاق می افتد که از نظر تغذیه ای از غذای کافی برخوردار هستند اما از محبت و تحریک برخوردار نیستند ، اهمیت این عوامل را در رشد جسمی طبیعی نشان می دهد.

اغلب بچه های تپل در طول دوره ی نوپایی و اوایل کودکی لاغر می شوند، به طوری که افزایش وزن کند میشود و آنها فعالتر میشوند. شواهد جدید بین افزایش وزن سریع در نوباوگی و چاقی بعدی رابطه نیرومندی را نشان میدهند. این روند ممکن است به علت تعداد فزاینده ی والدین چاق باشد که عادت های خوردن ناسالم را در فرزندان خردسال خود تقویت میکنند.

چگونه والدین نگران میتوانند از چاق شدن بچه های خود در کودکی و بزرگسالی پیشگیری کنند؟ یک راه، تغذیه با شیر مادر برای مدت 6 ماه اول است که با افزایش وزن اولیه ی کندتر ارتباط دارد. راه دیگر، اجتناب از غذاهای سرشار از قند، نمک و چربی های اشباع شده است. هنگامی که کودکان خردسال به طور منظم این غذاها را میخورند، به تدریج آنها را ترجیح میدهند. ورزش جسمانی اقدام ایمنی دیگری علیه افزایش اضافه وزن است. وقتی که کودکان نوپا یاد میگیرند راه بروند، بالا بروند و بدوند، والدین باید فرت هایی را برای بازی پر انرژی آنها تامین کنند.

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک

 ظرفیت های یادگیری

چهار ظرفیت یادگیری نوزاد ، شرایط تحت آن و مقدار منحصر به فرد هریک را توصیف کنید.

شرطی سازی کلاسیک بر اساس توانایی کودک در ارتباط دادن وقایعی است که معمولاً در دنیای روزمره با هم اتفاق می افتند. نوزادان می توانند به راحتی، وقتی جفت شدن یک محرک غیرشرطی (UCS) و یک محرک شرطی (CS) ارزش بقا داشته باشد –  به طور کلاسیک شرطی شوند . به عنوان مثال ، یادگیری محرک هایی که به طور منظم با تغذیه همراه هستند.

خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک
خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک

در شرطی سازی عامل، نوزادان مطابق با محیط خود عمل می کنند و رفتار آنها توسط تقویت کننده ها (محرک هایی که باعث افزایش پاسخ می شوند) یا مجازات کنندگان کاهش می یابد ، که یا یک محرک مطلوب را از بین می برد یا یک محرک غیرمطلوب برای کاهش وقوع پاسخ است. در نوزادان خردسال ، مناظر و صداهای جالب به عنوان تقویت کننده های موثر عمل می کنند.. شرطی سازی عامل همچنین در روابط اجتماعی اولیه نقش مهمی دارد زیرا نوزاد و پرستار کودک با تعامل لذت بخشی یکدیگر را تقویت می کنند.

عادت و بهبودی نشان می دهد که نوزادان در بدو تولد جذب تازگی می شوند. اولویت جدید (بازیابی در محرک جدید) حافظه اخیر را ارزیابی می کند ، در حالی که اولویت آشنایی (بازیابی در محرک آشنا) حافظه دور را ارزیابی می کند.

نوزادان تازه متولد شده توانایی ابتدایی در تقلید از حالت چهره و حرکات بزرگسالان را دارند. یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند یادگیری ، تقلید در پیوند والدین و نوزاد نقش دارد.

سو تغذیه

  • 4 تا 7 درصد کودکانی که شدیدا به سوء تغذیه مبتلا هستند از دو بیماری غذایی رنج میبرند.
  • ماراسموس نوعی حالت بی رمقی بدن است که رژیم فاقد مواد غذایی ضروری آن را ایجاد میکند. این بیماری معمولا در سال اول زندگی که مادر بچه به قدری دچار سوء تغذیه شده است که نمیتواند شیر کافی تولید کند و شیر خشک نیز ناکافی است، پدیدار می شود. بچه ی گرسنه ی او به طور دردناکی لاغر میشود و در معرض خطر مردن قرار میگیرد.
  • کواشیورکور بیماری دیگر است که غذای نامتعادل با پروتئین بسیار کم آن را ایجاد میکند. این بیماری معمولا بعد از از شیر گرفتن بین 1 تا 3 سالگی نمایان میشود. این بیماری در مناطقی شایع است که کودکان از غذاهای نشاسته ای، فقط کالری کافی دریافت کرده و پروتئین کمی را جذب میکنند و بدن کودک یا تجزیه کردن ذخایر پروتئین خودش پاسخ میدهد که این امر موجب تورم و نشانه های دیگر میشود.
  • یادگیری و رفتار نیز بطور جدی تحت تاثیر قرار میگیرند. یک تحقیق بلند مدت درباره کودکان مبتلا به ماراسموس نشان داد که بهبود رژیم غذایی به جبران عقب ماندگی اندازه سر منجر نشد. احتمالا سو تغذیه در رشد رشته های عصبی و میلین دار شدن اختلال ایجاد میکند و موجب کاهش وزن دایمی مغز میشود. این کودکان در آزمون های هوش نمره پایین میگیرند، هماهنگی حرکتی ظریف نامناسب نشان میدهند و در توجه کردن مشکل دارند. آنها همچنین به موقعیت های ترس برانگیز، پاسخ استرس شدیدتری نشان میدهند، که شاید به علت درد گرسنگی مداوم و آزارنده باشد.

رشد حرکتی

سیر کلی رشد حرکتی را در طی 2 سال اول ، همراه با عواملی که بر آن تأثیر می گذارند ، توصیف کنید.

مانند رشد جسمی ، رشد حرکتی نیز از روند سفالوکودال و پروکسودودیستال پیروی می کند. بر اساس نظریه سیستم های دینامیکی رشد حرکتی ، مهارت های حرکتی جدید با ترکیب مهارت های موجود در سیستم های عمل به طور فزاینده پیچیده حاصل می شود. هر مهارت جدید محصول مشترک توسعه سیستم عصبی مرکزی ، امکانات حرکتی بدن ، اهداف کودک و حمایت های محیطی برای این مهارت است.

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک
دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک

همانطور که در تحقیقات روی نوزادان بزرگ شده در موسسات نشان داده شده است ، فرصتهای حرکتی و محیط تحریک کننده عمیقاً بر رشد حرکتی تأثیر می گذارد . ارزش های فرهنگی و آداب و رسوم تربیت کودک به ظهور و اصلاح مهارت های حرکتی اولیه کمک می کند.

در طول سال اول ، نوزادان به طور کامل دستیابی و درک می کنند. تبلیغات هماهنگ ضعیف دوره نوزاد متولد می شود. دستیابی داوطلبانه به تدریج از دقت و انعطاف بیشتری برخوردار می شود و درک ناشیانه اولنار به یک چنگ زدن تبدیل می شود.

یک دیدگاه مهم دیگر در روانشناسی رشد، دیدگاه ساختاری است. این دیدگاه بر این اعتقاد استوار است که انسان در طول زندگی‌اش به ساختارهای روانی مختلفی توسعه می‌یابد. به عبارت دیگر، فرآیند رشد روانی از تشکیل ساختارهای جدید و تغییر در ساختارهای موجود تشکیل می‌شود. روانشناسی رشد همچنین به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه عوامل محیطی و اجتماعی می‌توانند بر رشد و تکامل فردی تأثیر بگذارند. مثلاً، خانواده، مدرسه، همسالان، و فرهنگ محیطی فرد همگی نقش مهمی در تشکیل شخصیت و رفتار او دارند و بر رشد او تأثیر می‌گذارند.

در نهایت، روانشناسی رشد به ما می‌گوید که رشد فردی یک فرآیند پیچیده است که توسط عوامل مختلفی مانند ژنتیک، محیط، تجربه، و فرهنگ تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با درک عمیق‌تر این فرآیند‌ها، می‌توانیم بهترین روش‌ها برای حمایت از رشد و توسعه سالم افراد را شناسایی کنیم و از این طریق به رشد شخصیتی و روانی بهتری برسیم.

سلامت هیجانی

  • ناتوانی در رشد کردن غیر ارگانیک، نوعی اختلال رشد ناشی از فقدان محبت والدین، معمولا در 18 ماهگی نمایان میشود. کودکانی که به آن مبتلا هستند تمام علایم ماراسموس را نشان میدهند – بدن آنها بی رمق به نظر میرسد و گوشه گیر و بی تفاوت هستند. اما هیچ علت ارگانیک (زیستی) برای ناتوانی بدن در رشد کردن یافت نمیشود.
  • معمولا زندگی زناشویی ناخشنود و آشفتگی روانشناختی والدین در این مشکلات جدی پرستاری دخالت دارند. گاهی بچه تحریک پذیر است و رفتارهای تغدیه نابهنجار، مثل مکیدن نامناسب یا استفراغ کردن نشان میدهند – و وضعیتی که به رابطه ی والد – فرزند فشار بیشتری می آورد.

رشد ادراکی

چه تغییراتی در شنوایی ، درک عمق و الگو و درک چندوجهی در دوران نوزادی رخ می دهد؟

در طول سال اول ، نوزادان صداها را به الگوهای پیچیده تری سازماندهی می کنند و می توانند مکان دقیق آنها را تشخیص دهند. نوزادان همچنین نسبت به اصوات زبان خود حساس تر می شوند . در نیمه دوم سال اول ، آنها قادر به تشخیص واحدهای گفتاری معنی دار هستند .

رشد سریع چشم و مراکز بینایی مغز از ایجاد تمرکز ، تمایز رنگی و دقت بینایی در نیمه اول سال پشتیبانی می کند. توانایی اسکن محیط و ردیابی اشیای در حال حرکت نیز بهبود می یابد.

تحقیقات در مورد درک عمق نشان می دهد که پاسخ پذیری به نشانه های حرکت ابتدا ایجاد می شود و به دنبال آن حساسیت به نشانه های دو چشمی و سپس به نشانه های تصویری می رسد. تجربه در چهار دست و پا رفتن درک عمق و سایر جنبه های درک سه بعدی را افزایش می دهد ، اما نوزادان باید یاد بگیرند که برای هر موقعیت بدن از افتادن اجتناب کنند.

حساسیت کنتراست برای اولویت های الگوی اولیه نوزادان حساب می شود. در ابتدا ، نوزادان به ویژگی های منفرد و با کنتراست بالا خیره می شوند و اغلب روی لبه های یک الگو تمرکز می کنند. در 2 تا 3 ماهگی ، آنها ویژگی های داخلی و شروع یک الگو را کشف می کنند تا سازماندهی الگو را تشخیص دهند . با گذشت زمان ، آنها الگوهای کاملاً پیچیده و معنی دار را از هم جدا می کنند.

نوزادان تازه متولد شده ترجیح می دهند محرک های ساده و مشابه را مشاهده و ردیابی کنند. با این حال ، محققان در مورد اینکه آیا آنها تمایل ذاتی به جهت گیری به سمت صورت انسان را دارند ، اختلاف نظر دارند. در حدود 2 ماهگی ، آنها ویژگی های صورت مادر خود را تشخیص داده و ترجیح می دهند و در 3 ماهگی ، ویژگی های چهره های مختلف را تشخیص می دهند. در نیمه دوم سال ، آنها عبارات احساسی را به عنوان یک کل معنادار درک می کنند.

از همان ابتدا ، نوزادان قادر به درک چندوجهی – ترکیبی از اطلاعات بین روش های حسی- هستند. تشخیص روابط آمودال (مانند سرعت یا ریتم معمول) مقدم است و ممکن است زمینه ای برای تشخیص سایر مسابقات چندوجهی فراهم کند.

تئوری تمایز رشد ادراکی را توضیح دهید .

مطابق نظریه تمایز ، در هر رشد شناختی مسئله تشخیص ویژگیهای ثابت در دنیای ادراکی است که دائماً در حال تغییر است. بازیگری در جهان نقش عمده ای در تمایز ادراکی دارد. مطابق دیدگاه شناختی تر ، نوزادان در سنین پایین به آنچه درک می کنند معنی می دهند. بسیاری از محققان این دو ایده را با هم ترکیب می کنند.

دانلود رایگان خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک

توانایی های یادگیری

یادگیری به تغییرات در رفتار بر اثر تجربه اشاره دارد. بچه ها با توانای های فطری یادگیری به دنیا می آیند که به آنها امکان میدهند تا بلافاصله از تجربه، بهره مند شوند. نوباوگان از توانایی دو نوع یادگیری اساسی برخوردارند: شرطی سازی کلاسیک و شرطی سازی کنشگر. آنها از طریق ترجیح دادن طبیعی تحریک تازه نیز یاد میگیرند.

  • تقلید نوزادان با توانایی ابتدایی یادگیری از طریق تقلید به دنیا می آیند – با کپی کردن از رفتار دیگران.
  • به عقیده ی آندرو ملتزوف، نوزادان به اندازه کودکان بزرگتر و بزرگسالان تقلی میکنند – با سعی در مطابقت دادن حرکات بدنی که میبینند با حرکتی که احساس میکنند خودشان انجام می دهند.
  • نوباوگان با استفاده ازتقلید، دنیای اجتماعی خود را کاوش میکنند و با مطابقت دادن حالت های رفتاری خود، با افراد آشنا می شوند. بزرگسالان با استفاده از توانایی نوباوگان در تقلید کردن، می توانند آنها را ترغیب کنند رفتارهای مطلوب را انجام دهند.

فصل پنجم

نظریه شناختی-رشد پیاژه

به گفته پیاژه ، برنامه ها در طول رشد چگونه تغییر می کنند؟

  • پیشرفت های حرکتی بچه ها تاثیر نیرومندی بر روابط اجتماعی آنها دارد.
  • مهارت های حرکتی، توانایی های اجتماعی، شناخت، و زبان با هم رشد کرده و به یکدیگر کمک میکنند.

رشد حرکتی درشت به کنترل بر اعمالی مثل سینه خیز رفتن، ایستادن، و راه رفتن اشاره دارد که به بچه ها کمک میکنند در محیط گردش کنند. در مقابل، رشد حرکتی ظریف با حرکات کوچکتر، مانند دسترسی و چنگ زدن ارتباط دارد.

گرایش سری – پایی: کنترل حرکتی سر قبل از کنترل دست ها و تنه، و کنترل دست ها و تنه قبل از کنترل پاها واقع می شود.

  • تنوع فرهنگی در رشد حرکتی
  • پژوهش های میان فرهنگی نشان می دهند که چگونه فرصت های حرکت اولیه و محیط تحریک کننده به رشد حرکتی کمک  می کنند  .  تقریباً  نیم  قرن  پیش  ،  وین دیس ( 1960 ) کودکانی را در پرورشگاه های ایران مورد مشاهده قرار داد که از محیط های تحریک کننده که کودکان را به فراگیری مهارت های حرکتی ترغیب می کنند محروم شده بودند . این بچه ها روزهای خود را در حالی که به پشت در تخت های خود دراز کشیده بودند سپری می کردند بدون اینکه اسباب بازی هایی برای بازی کردن داشته باشند . در نتیجه ، اغلب آنها بعد از 2 سالگی ، خودشان حرکت نکردند  . سرانجام وقتی که آنها حرکت کردند ، تجربه مدام خوابیدن روی پشت باعث شده بود که به جای اینکه روی دستها و زانوان خود سینه خیز بروند ، در حالت نشسته حرکت کنند  .  چون  بچه هایی  که  نشسته  حرکت  می کنند با پاها نه دستهای خود به مبلمان برخورد می کنند ، خیلی کمتر احتمال دارد که هنگام آمادگی برای راه رفتن ، خود را برای وضعیت ایستادن بالا بکشند . تنوع فرهنگی در شیوه های فرزند پروری نیز بر رشد حرکتی تأثیر دارد .
دانلود رایگان خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک
دانلود رایگان خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک

در نظریه پیاژه ، کودکان با تأثیر مستقیم بر محیط ، چهار مرحله را طی می کنند که در آن ساختارهای روانشناختی ، یا طرح ها ، با واقعیت خارجی سازگاری بهتری دارند.

طرح ها از دو طریق تغییر می کنند: از طریق انطباق ، که از دو فعالیت مکمل – همسان سازی و سازگاری تشکیل شده است – و از طریق سازمان ، بازآرایی داخلی طرح ها به یک سیستم شناختی کاملاً بهم پیوسته.

عمده دستاوردهای شناختی مرحله حسی – حرکتی را توصیف کنید.

مرحله حسگر حرکتی پیاژه به شش زیربخش تقسیم می شود. از طریق واکنش چرخشی ، رفلکس های نوزاد تازه متولد شده به تدریج به الگوهای عملکرد انعطاف پذیر کودک بزرگتر تبدیل می شوند. در طول مرحله 4 ، نوزادان رفتاری عمدی یا هدفمند پیدا می کنند و شروع به درک بقای شی می کنند. همانطور که در زیر مرحله 6 ، کودکان نوپا قادر به بازنمایی ذهنی هستند ، همانطور که در راه حل های ناگهانی برای مشکلات حسی-حرکتی ، تسلط بر مشکلات بقای شی شامل جابجایی نامرئی ، تقلید معوق و بازی تخیلی مشاهده می شود.

تحقیقات اخیر در مورد صحت مرحله حسی – حرکتی پیاژه چه چیزی را نشان می دهد؟

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که نوزادان درک های خاصی را زودتر از آنچه پیاژه باور داشت ، نشان می دهند. برخی از آگاهی از بقای شی، همانطور که با روش نقض انتظار ، مشخص شده است ، ممکن است در چند ماه اول مشهود باشد. علاوه بر این ، نوزادان خردسال تقلید معوق و حل مسئله مشابه را نشان می دهند ، که نشان می دهد آنها قادر به بازنمایی ذهنی در سال اول هستند.

خلاصه روانشناسی رشد لورا برک

امروزه ، محققان بر این باورند که نوزادان تازه متولد شده بیش از آنچه پیاژه تصور می کرد تجهیزات داخلی برای درک دنیایشان دارند ، اگرچه آنها در مورد درک اولیه نوزادان اختلاف نظر دارند. با توجه به دیدگاه دانش اصلی ، نوزادان زندگی خود را با حوزه های اصلی فکری آغاز می کنند که از رشد شناختی اولیه و سریع پشتیبانی می کنند. اگرچه یافته های مربوط به دانش اولیه و آماده با یکدیگر ترکیب شده اند ، اما توافق گسترده ای وجود دارد که بسیاری از تغییرات شناختی دوران نوزادی مداوم هستند تا مرحله ای و جنبه های مختلف شناختی به طور یکنواخت و نه یکپارچه توسعه می یابند.

پردازش اطلاعات

نمای پردازش اطلاعات از رشد شناختی و ساختار کلی سیستم پردازش اطلاعات را توصیف کنید.

محققان پردازش اطلاعات ، توسعه را تدریجی و مداوم می دانند و بسیاری از جنبه های تفکر را مطالعه می کنند. آنها می خواهند بدانند كه افراد در سنین مختلف در مواجهه با مسئله یا مشكلی دقیقاً چه می كنند.

به روانشناسی رشد به عنوان یک رشته مطالعاتی که به بررسی تغییرات و توسعه فردی از زمان تولد تا پایان عمر انسان می‌پردازد، توجه ویژه‌ای شده است. این رشته نه تنها به ما کمک می‌کند تا فرایندهای روانی و رفتاری افراد را در مختلف مراحل زندگی بهتر درک کنیم، بلکه این فرایندها را توجیه و پیش‌بینی نیز می‌کند. بنابراین، روانشناسی رشد به ما اجازه می‌دهد تا از فرایندهای رشدی و تحولی که هر فرد در طول زندگی‌اش تجربه می‌کند، آگاهی داشته باشیم و این آگاهی را در زمینه‌های مختلفی از زندگی مانند تربیت کودکان، آموزش، بهبود روابط و حتی بهبود خودشناسی خودمان به کار بگیریم. یکی از مفاهیم اساسی در روانشناسی رشد، تکامل و تغییر است.

این رشته مطالعاتی به ما می‌آموزد که افراد چگونه در طول زندگی‌شان تغییر می‌کنند، چگونه تجربیات، رویدادها و محیط‌های مختلف بر رشد و توسعه آنها تأثیر می‌گذارند. مثلاً، یکی از نظریات مهم در این زمینه، نظریه «تکامل درونی» است که می‌گوید فرآیند تکامل فردی برخی از ویژگی‌ها و توانایی‌های انسانی را در طول زمان بهبود می‌بخشد.

علاوه بر تکامل و تغییر، مفهوم محیط نیز در روانشناسی رشد بسیار مهم است. این رشته مطالعاتی به ما می‌آموزد که چگونه محیط زندگی، از جمله خانواده، مدرسه، جامعه و فرهنگ، بر رشد و توسعه فردی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، یک فرد که در یک خانواده حامی و پر از اعتماد به نفس بزرگ شود، احتمالاً از نظر روانی متفاوتی با فردی است که در یک محیط خانوادگی ناپایدار و فقیر بزرگ شود.

بیشتر محققان پردازش اطلاعات تصور می کنند که ما اطلاعات را در سه قسمت سیستم ، یعنی ثبات حسی ، نگهداری می کنیم. حافظه فعال یا کوتاه مدت و حافظه طولانی مدت هنگامی که اطلاعات از طریق سیستم جریان می یابند ، استراتژی های ذهنی بر روی آن ها کار می کنند تا بتوانند آن ها را حفظ و استفاده موثر کنند. برای مدیریت فعالیتهای پیچیده حافظه فعال ، مجری مرکزی جریان اطلاعات را هدایت می کند.

  • رشد حرکتی ظریف : دسترسی و چنگ زدن
  • از بین تمام مهارت های حرکتی ، دسترسی بیشترین نقش را در رشد شناختی کودک ایفا می کند زیرا دریچه کاملاً تازه ای را به کاویدن محیط می گشاید . نوباوگان با چنگ زدن به چیزها ، سر و ته کردن آنها ، و دیدن اینکه وقتی آنها را رها می کنند چه اتفاقی می افتد ، مقدار زیادی درباره ریخت ، صدا ، و احساس اشیاء آگاهی کسب می کنند .
  • نوزادان پیچ و تاب های ناهماهنگی به سمت اشیای موجود در مقابل آنها می خورند که پیش دسترسی نامیده می شود . چون آنها نمی توانند بازوها و دستهای خود را کنترل کنند ، به ندرت با اشیا تماس برقرار می کنند . پیش دسترسی ، مانند بازتاب های نوزاد ، سرانجام در حدود 7 هفتگی ناپدید می شود .

خلاصه درس روانشناسی رشد لورا برک

در 2 سوال اول چه تغییراتی در توجه ، حافظه و دسته بندی ایجاد می شود؟

با افزایش سن ، نوزادان به جنبه های بیشتری از محیط می پردازند و با سرعت بیشتری اطلاعات را می گیرند. در سال دوم ، توجه به تازگی کاهش می یابد و توجه مداوم، به ویژه در خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد 2 هنگام بازی با اسباب بازی ها، بهبود می یابد .

نوزادان خردسال توانایی حافظه تشخیص را دارند. در پایان سال اول ، آنها می توانند وقایع گذشته را به یاد بیاورند. در انتهای کودکی نوپا ، یادآوری افراد ، مکان ها و اشیا بسیار عالی است. رشد و توسعه مغز و تجربه اجتماعی احتمالاً به پایان فراموشی نوزادان و ظهور حافظه خود زندگی نامه کمک می کنند.

در طول سال اول ، نوزادان محرک ها را به طور فزاینده ای به گروه های پیچیده ای تقسیم می کنند و طبقه بندی از یک ادراک به یک مفهوم تغییر می یابد. در سال دوم ، بچه ها به طور فعال طبقه بندی می کنند و به طور خودجوش اشیا را در هنگام بازی مرتب می کنند.

مشارکتها و محدودیتهای رویکرد پردازش اطلاعات در درک ما از رشد شناختی اولیه را توصیف کنید.

یافته های پردازش اطلاعات دیدگاه پیاژه در مورد نوزادان ، به عنوان موجوداتی کاملاً حسی-حرکتی که نمی توانند تجربیات ذهنی را نشان دهند به چالش می کشد. اما پردازش اطلاعات هنوز نظریه گسترده و جامعی از تفکر کودکان ارائه نکرده است.

همچنین، مطالعات در زمینه روانشناسی رشد به ما می‌آموزد که فرآیندهای شناختی، اجتماعی و عاطفی چگونه در طول زمان تغییر می‌کنند و چگونه این تغییرات بر رفتار و عملکرد فرد تأثیر می‌گذارند. به طور مثال، مطالعات نشان داده است که توانایی‌های شناختی مانند حافظه، توجه و حل مسئله با پیشرفت سن بهبود می‌یابند. در نهایت، روانشناسی رشد به ما کمک می‌کند تا بهترین روش‌ها و راهکارهایی که برای تسهیل و ارتقاء فرآیند رشد و توسعه فردی استفاده می‌شود را درک کنیم.

این شامل روش‌هایی مانند تربیت مثبت کودکان، مشاوره روانشناختی و روان‌درمانی، آموزش و پرورش مبتنی بر انگیزه و سایر رویکردهای مؤثر در ارتقاء کیفیت زندگی افراد در طول سنین مختلف است.

‫3/5 ‫(2 نظر)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *