دانلود کتاب مکانیک خاک براجا ام داس

نوع فایل
پی دی اف
نویسنده
22,000 تومان
کتاب مکانیک خاک براجا ام داس ترجمه آلا بحرانی و اسما بحرانی ثبت اثر شده دارای کد شامد می باشد.هر گونه کپی برداری از تمام و یا قسمتی از محصول و انتشار غیر قانونی آن توسط افراد سودجو، بدون تذکر قبلی، پیگرد قانونی در پی خواهد داشت.

دانلود کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی (آخرین ویرایش)

کاربران گرامی،محصول مورد نظر شامل کتاب مکانیک خاک براجا ام داس ترجمه فارسی با کیفیت بسیار بالا تایپ شده به صورت رنگی و با قابلیت سرج می باشد که با فرمت پی دی اف به زبان فارسی در حجم 805 صفحه با کیفیت عالی در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.در صورت تمایل می توانید این محصول را از سایت خریداری و دانلود نمائید.

کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی

مکانیک خاک یکی از حوزه‌های مهم مهندسی عمران است که به بررسی رفتار خاک‌ها و تعیین ویژگی‌های مکانیکی آنها می‌پردازد. خاک به عنوان یک ماده مرکب از ذرات جامد، آب، و هوا در نظر گرفته می‌شود. این ذرات می‌توانند از مواد معدنی، آلی، یا مخلوطی از هر دو باشند. برهمکنش بین این عناصر، ویژگی‌های منحصر به فردی را ایجاد می‌کند که در مکانیک خاک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برای دانلود قسمتی از کتاب (نمونه کیفیت) اینجا کلیک نمایید.

بخشی از کتاب:

انتقال محصولات هوازده

محصولات هوازده ممکن است در همان مکان باقی بمانند یا ممکن است توسط یخ، آب، باد و جاذبه به مکان­های دیگر منتقل شوند.

خاک­هایی که توسط محصولات هوازده در محل پیدایش خود تشکیل می­شوند، خاک­های باقی مانده نامیده می­شوند. یکی از ویژگی­های مهم خاک باقی مانده، درجه بندی اندازه ذرات است.

کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی

خاک ریزدانه در سطح آن یافت می­شود و اندازه دانه با عمق افزایش می­یابد. در اعماق بیش­تر، قطعات سنگی زاویه دار نیز ممکن است یافت شود.

خاک­های انتقال یافته بسته به نحوه انتقال و رسوب آن­ها به چند گروه طبقه بندی می­شوند:

  1. خاک­های یخبندان – از انتقال و رسوب یخچال­ها تشکیل شده است
  2. خاک­های آبرفتی – توسط آب­های جاری منتقل شده و در کنار نهرها رسوب می­کنند
  3. خاک­های دریاچه­ای – از رسوب در دریاچه­های آرام تشکیل شده است
  4. خاک­های دریایی – که در اثر رسوب گذاری در دریاها به وجود می آیند.
  5. خاک­های کولوویال – با حرکت خاک از محل اصلی خود در اثر گرانش، مانند هنگام رانش زمین، تشکیل می­شوند.

کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی

یکی از مفاهیم اساسی در مکانیک خاک، تراکم خاک است. تراکم خاک به عنوان میزان فشاری که توسط ذرات خاک بر یکدیگر وارد می‌شود، تعریف می‌شود. این پدیده تحت تأثیر عواملی مانند وزن خاک، تغییرات حجمی، و ویژگی‌های هیدرولیکی اتفاق می‌افتد.

کتاب مکانیک خاک براجا ام داس

سنگ رسوبی رسوبات شن، ماسه، سیلت و خاک رس که در اثر هوازدگی ایجاد می­شوند ممکن است در اثر فشار اضافه بار فشرده شده و توسط عواملی مانند اکسید آهن، کلسیت، دولومیت کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی و کوارتز سیمان شوند. عوامل سیمانی معمولاً در محلول توسط آب­های زیرزمینی حمل می­شوند. آن­ها فضای بین ذرات را پر می­کنند و سنگ­های رسوبی را تشکیل می­دهند. به سنگ­هایی که به این ترتیب به وجود می­آیند، سنگ­های رسوبی آواری می­گویند.

تمام سنگ­های آواری دارای بافت آواری هستند. در ادامه چند نمونه از سنگ­های آواری با بافت آواری آورده شده است.

دانلود کتاب مکانیک خاک براجا ام داس

در مورد کنگلومراها، اگر ذرات زاویه دارتر باشند، سنگ برش نامیده می­شود. در ماسه سنگ، اندازه ذرات ممکن است بین  میلی متر تا 2 میلی متر متفاوت باشد. هنگامی که دانه­های ماسه سنگ تقریباً تمام کوارتز هستند، سنگ دانلود کتاب مکانیک خاک براجا ام داس به عنوان ارتوکوارتزیت شناخته می­شود. در گل سنگ و شیل، اندازه ذرات به طور کلی کم­تر از  میلی متر است. مادستون جنبه بلوکی دارد. در حالی که در مورد شیل، سنگ به صفحات پلاتی تقسیم می­شود.

در مکانیک خاک، دوام خاک نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. دوام خاک به توانایی آن اشاره دارد تا مقاومت خود را در برابر تغییرات وارده، نگه دارد. این ویژگی از اهمیت زیادی در زمینه طراحی و ساخت سازه‌هایی مانند سدها، پل‌ها و ساختمان‌ها است.

سنگ رسوبی نیز می­تواند توسط فرآیندهای شیمیایی تشکیل شود. سنگ­های این نوع به عنوان سنگ­های رسوبی شیمیایی طبقه­بندی می­شوند. این سنگ­ها می­توانند بافت آواری یا غیرآواری داشته باشند. در زیر چند نمونه از سنگ­های رسوبی شیمیایی آورده شده است.

دانلود کتاب مکانیک خاک داس

سنگ آهک بیش­تر از کربنات کلسیم تشکیل شده است که توسط ارگانیسم­ها یا توسط یک فرآیند غیر آلی رسوب می­کند. بیش­تر سنگ‌های آهکی دارای بافت آواری هستند. با این حال، بافت­های غیرآواری نیز معمولا یافت می­شوند. شکل ۸.۲ میکروسکوپ الکترونی روبشی یک سطح شکسته سنگ آهک را نشان می­دهد. دانه­های منفرد کلسیت شکاف لوزی شکل را کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی نشان می­دهند. گچ یک سنگ رسوبی است که بخشی از آن از کلسیت مشتق شده بیوشیمیایی، که قطعات اسکلتی گیاهان و جانوران میکروسکوپی هستند، ساخته شده است.

دولومیت یا دانلود کتاب مکانیک خاک داس از رسوب شیمیایی کربنات­های مخلوط یا از واکنش منیزیم در آب با سنگ آهک تشکیل می­شود. گچ و انیدریت از رسوب CaSO4 محلول ناشی از تبخیر آب اقیانوس­ها حاصل می­شود. آن­ها به دسته­ای از سنگ­ها تعلق دارند که عموماً به آن­ها نمک­های تبخیر می­گویند. سنگ نمک (NaCl) نمونه دیگری از نمک­ تبخیری است که از رسوبات نمکی آب دریا سرچشمه می­گیرد.

کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی
کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی

شکل ۸.۲ میکروسکوپ الکترونی روبشی سطح شکسته سنگ آهک (با اجازه دیوید جی وایت، دانشگاه ایالتی آیووا، ایمز، آیووا)

سنگ­های رسوبی ممکن است تحت هوازدگی قرار گیرند تا رسوبات ایجاد کنند یا ممکن است در معرض فرآیند دگرگونی قرار گیرند تا تبدیل به سنگ دگرگون شوند.

سنگ دگرگونی

دگرگونی فرآیند تغییر ترکیب و بافت سنگ­ها (بدون ذوب) توسط گرما و فشار است. در طی دگرگونی، کانی‌های جدیدی تشکیل می‌شوند و دانه‌های معدنی بریده می‌شوند تا بافتی برگ‌دار به سنگ دگرگونی بدهند. گنیس یک سنگ دگرگونی است که از دگرگونی منطقه­ای با عیار بالای سنگ­های آذرین مانند گرانیت، گابرو و دیوریت به دست می­آید. دگرگونی با عیار پایین شیل­ها و گلسنگ­ها باعث ایجاد تخته سنگ می­شود. کانی­های رسی در شیل در اثر حرارت تبدیل به کلریت و میکا می­شوند. از این رو، تخته سنگ در درجه اول از تکه­های میکا و کلریت تشکیل شده است. فیلیت یک سنگ دگرگونی است که از تخته سنگ با دگرگونی بیشتر در معرض حرارت بیش از 250 تا 300 درجه سانتی گراد است. شیست نوعی سنگ دگرگونی است که از چندین سنگ آذرین، رسوبی و دگرگونی کم عیار با بافتی خوب ورق‌خورده و پوسته‌های قابل رویت کانی‌های پلاتی و میکایی به دست می‌آید. سنگ دگرگونی عموماً حاوی مقادیر زیادی کوارتز و فلدسپات نیز می­باشد.

مطالعات مکانیک خاک عموماً به دو دسته تقسیم می‌شوند: آزمایشگاهی و میدانی. در آزمایشگاه، نمونه‌های خاک مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا ویژگی‌های مکانیکی آنها به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در مطالعات میدانی، خصوصیات خاک در محیط واقعی بررسی می‌شود، که این شامل حفره‌کنی، نصب پایشگرها، و سایر روش‌های میدانی می‌شود.

دانلود کتاب مکانیک خاک داس ترجمه فارسی

سنگ مرمر از کلسیت و دولومیت با تبلور مجدد به وجود می­آید. دانه­های معدنی در سنگ مرمر بزرگ­تر از دانه­های موجود در سنگ اصلی است. مرمرهای سبز با ترکیب هورنبلند، سرپانتین یا تالک رنگ می­شوند. سنگ مرمر سیاه حاوی مواد قیر و سنگ مرمر قهوه­ای حاوی اکسید آهن و لیمونیت است. کوارتزیت یک سنگ دگرگونی است که از ماسه سنگ­های غنی از کوارتز تشکیل شده است. 23 راه برای غلبه بر تنبلی سیلیس دانلود کتاب مکانیک خاک داس ترجمه فارسی وارد فضاهای خالی بین دانه­های کوارتز و ماسه می­شود و به عنوان یک عامل کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی سیمانی عمل می­کند. کوارتزیت یکی از سخت­ترین سنگ­ها است. در اثر گرما و فشار شدید، سنگ‌های دگرگونی ممکن است ذوب شوند و ماگما تشکیل دهند و این چرخه تکرار می‌شود.

کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی

در رفتار دینامیکی خاک، واکنش خاک به نیروها و ارتعاشات دینامیکی بررسی می‌شود. این ارتعاشات می‌توانند از منابع مختلفی مانند زلزله، ماشین‌های عبوری، یا ساخت و سازهای نزدیک به خاک باشند. مطالعات در این زمینه کمک می‌کنند تا سازه‌ها و زیرساخت‌ها در برابر خطراتی همچون زلزله‌ها، ضربه‌های دینامیکی، و ارتعاشات غیرمطلوب محافظت شوند.

۳.۲ کانی­های تشکیل دهنده سنگ، ساختارهای سنگی و سنگی

در بخش قبل با فرآیند تشکیل سنگ‌های آذرین از کانی‌های سنگ‌ساز، هوازدگی و تشکیل سنگ‌های رسوبی و دگرگونی و تشکیل سنگ‌های دگرگونی آشنا شدیم. شکل ۹.۲ برخی از کانی­های رایج سنگ ساز مانند کوارتز، ارتوکلاز، پلاژیوکلاز، مسکویت، بیوتیت، آندرادیت، گارنت، کلسیت، دولومیت و کلریت را نشان می­دهد. برخی از انواع رایج سنگ­هایی که مهندسان ژئوتکنیک ممکن است.

دانلود رایگان کتاب مکانیک خاک هر دو جلد ترجمه فارسی pdf

در این زمینه با آن­ها مواجه شوند، مانند گرانیت، بازالت، ریولیت، ماسه سنگ، سنگ آهک، کنگلومرا، مرمر، تخته سنگ و شیست در شکل ۱۰.۲ نشان داده شده است. شکل ۱۰.۲(ی) نمونه­ای از شیست تا شده را از باغ صخره­ای دانشگاه جیمز کوک کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی pdf در محوطه دانشگاه در تاونزویل، استرالیا نشان می­دهد. تنش­های برشی و دگرگونی ناشی از دما و فشار بالا باعث کمانش و چین خوردگی لایه­ها شد. شکل­های ۹.۲ تا ۱۱.۲ به صورت تمام رنگی در درج رنگ بازتولید شده­اند.

کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی
کتاب مکانیک خاک براجا ام داس فارسی

شکل ۹.۲ برخی از کانی­های سنگ ساز معمولی: (الف) کوارتز. (ب) اورتوکلاس؛ (ج) پلاژیوکلاز؛ (د) مسکوویت؛ (ه) بیوتیت؛ (و) گارنت آندرادیت؛ (ز) کلسیت. (ح) دولومیت؛ (ط) کلریت. (از دکتر سانجی کی شوکلا، دانشگاه ادیث کوان، پرث، استرالیا)

به‌طور کلی، مکانیک خاک نقش بسیار مهمی در زمینه‌های مختلف مهندسی دارد و اطلاعات به دست آمده از این حوزه، اساس تصمیم‌گیری‌های مهم در طراحی و اجرای سازه‌های عظیم می‌باشد.

برای درک عمیق‌تر مفاهیم مکانیک خاک، نیاز است به بررسی ویژگی‌های مهمی همچون مقاومت برشی خاک و رفتار دینامیکی آنها. مقاومت برشی خاک به توانایی خاک برای مقاومت در برابر تلاش‌های برشی اشاره دارد. این ویژگی در طراحی پی، دیوارهای حائل، و سازه‌های دیگر که با نیروهای برشی مواجه هستند، بسیار حیاتی است.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود کتاب مکانیک خاک براجا ام داس”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *